Yves Saint Laurent Opium

image115
 

WWF - rädda pandorna

image114

Heineken - drink the music

Här kommer tre helt underbara reklambilder för Heineken - drink the music. Heineken är kända för att sponsra väldigt mycket musikevent runt om i världen. Jag gillar idén även om den kanske inte är så nytänkande eller stilistiskt snygg men illustrationerna är bara underbara. Valet av personer de illustrerat går att diskutera men de har verkligen tagit tre riktigt stora musikprofiler genom tiderna.

Njut och bedöm. Ser ni inte vilka bilderna föreställer, läs längre ner.


  

Bild 1: Elvis Presley
Bild 2: Ozzy Osbourne
Bild 3: Michael Jackson

Star Wars gosedjur

Dessa måste jag bara beställa, 10 dollar styck inte så farligt. Nästa inköp definitivt. Blir nog alla tre, se nedan. Chewbacca är så himla söt så det inte är klokt. Ni köper dem på ThinkGeek.


image109


Size matters not. Look at me. Judge me by my size, do you? Hmm? Hmm. And well you should not. For my ally is the Force, and a powerful ally it is.

Smirnoff Red House

Några fler läckra reklambilder för Smirnoff. Lite rysk propaganda känsla på bilderna. Min favorit är bild 2, vilken är din?

image106
image107
image108

Dubrovnik i juni

Snart bara 1 månad kvar sedan åker jag och tjejen på semester. Kan nästan se det hus vi ska bo i på bilden. Gud vad jag längtar, vill bort ifrån alla skolsaker som kommer plåga mig under 1 månads tid nu. Ah well jag har i alla fall något underbart att se fram emot.


image106

Absolut + queer = sant

I sommar kommer Absolut bli queer. Detta i och med att Absolut en av världens största annonsörer i gaymedia uppmärksammar 30-årsjubiléet av regnbågsflaggan. Detta gör de genom att klä sina flaskor i regnbågens färger i sommar.



- Vi på Absolut tycker att alla människor har rätt till sin egen livsstil. Vi vill också slå ett slag för mångfalden, säger Absoluts produktchef Melker Gustafsson.

Nu firar Absolut regnbågsflaggan med en global kampanj, samtidigt som drygt 300.000 flaskor får ett regnbågsskal. Den 15 juli dyker flaskorna upp på Systembolaget. Så börja köa redan nu, eller?

Ryssland och Polen är två länder de dock inte kommer lansera flaskan i, men i Turkiet satser de stenhårt..

- Att skylta med regnbågsflaggan är ett tecken på mod. Därför är jag jätteglad att Absolut är med och sponsrar detta, säger Gilbert Baker en av de bakom designen på regnbågsflaggan.

Idén är helt underbar och flaskan är hur snygg som helst med regnbågsfärger.


Källa:
Dagens Media

Ketchup MED pommes - Heinz

image104

Män vill inte titta på nakna män

Så lyder den reklamslogan för jbs Mens Underwear. Deras reklamkoncept med denna serie av tre bilder är att män gillar inte att titta på andra män som bär de kalsonger som man ska köpa, så de har istället tjejer som har kalsonger på sig.

Är inte detta att gå lite väl långt, snart finns det enbart tjejer på ALL reklam som finns i världen för att ja ingen vill se män tydligen. Hoppas fortfarande tjejer vill se män i kalsongreklamer och inte tjejer med kalsonger.

Nog snackat låt oss titta på bilderna som är coola men jag faller inte för idén. Jag har inget emot se hur kalsongerna jag vill köpa sitter på en kille.

Varje bild har en egen titel också och de är: Toilet, Masturbation och Breakfast. Mycket naket på dessa bilder och det säger väl allt om hur reklam skapas nu för tiden. Tror ni de säljer mer för att de har lite nakna tjejer på bilderna?




Lite stereotypiska bilder må jag säga men på något vis gillar jag dem även att jag inte är så mycket för sexistiska reklambilder.

Bild 1: Läser alltid killar på toan?
Bild 2: Den klassiska hushållsrullen
Bild 3: Öl med flingor?

Behöver du också en kram?

image100

Aids is still out there and it still kills

image99

So you think you can dance tittarflopp

Tittarflopp på Kanal 5s So you think you can dance som var tänkt att vara kanalens flaggskepp under våren. Gick visst inte så bra som de trodde. Programmet flyttas härmed från kl 20.00 till 19.00 på torsdagarna. Istället på den gamla tiden kommer de visa Sannings ögonblick, som kommer sändas både på söndagar och torsdagar. 

Tydligen var cheferna på Kanal 5 tydliga med att So you think you can dance skulle bli den stora riksangelägenhet som Kanal 5 har saknat sedan Big Brother.

Fallerade väl direkt. Jag ska erkänna att jag sett några avsnitt när de gick i repris en söndag och man inte hade något att göra. Programmet i sig är långt ifrån den amerikanska versionen och därför tror jag många "bojkottat" den skandinaviska upplagan som är betydligt sämre på alla håll.

I torsdags följde bara 175.000 tittare programmet och det är inte många och nog inte i närheten av vad de förväntade sig och det säger även Dan Panas, presschef på Kanal 5..

- So you think you can dance har inte levt upp till de förväntningar vi hade. Men programmet har varit starkt i unga kvinnor. Och 19.00 är unga kvinnor-tid.

Den nya tiden kanske kan locka lite fler tittare och vi får väl se om "kvinnor-tiden" kl 19.00 blir vinsten för dem.

Källa:
Dagens Media


Ny tidning: Misstänkt

Nu på onsdag den 30:e april släpps första numret av Misstänkt, ett kriminalmagasin av Bonnier Tidskrifter. De första saftiga reportagen i magasinet är bland annat en intervju med en före detta indrivare och ett reportage om den försvunna flickan Yasmin.


Dagens Media skriver även att kända jurister kommer att dyka upp i tidningen där t.ex. åklagare Barbro Jönsson är krönikör och den mest kända av dem alla Leif Silbersky sitter med i en expertpanel i tidningen.


Premiärnumret består av 84 sidor där 10 av dem är 10 annonser och    priset är 19:50 kr. Låter rimligt antal i mina ögon, för mycket annonser drar bara ner tidningen och helst om det ska vara en seriös sådan.

Niclas Blixt, tf chefredaktör säger bland annat detta;
- Jag tror att många har längtat efter en sådan här tidning och den kommer säkert att bli uppskattad. 

Behöver vi kriminalmagasin i Sverige? Har vi fått så hög kriminalitet att det finns ett behov av allmänheten och ett intresse för ett tidning som Misstänkt? Jag tror det helst efter det med Engla och alla andra mord som duggade tätt ett tag under mars och april. Förhoppningsvis kan denna tidning ge allmänheten en bättre förståelse för vissa saker.

Källa:
Dagens Media 


Adidas älskar konkurrens

Som sagt Adidas kör med ett nytt reklamkoncept och inkluderar de andra stora företagen som de tävlar mot, Puma, Reebok och Nike. Helt underbart och vågat tycker jag. Mer sådant vill jag se, var inte så fega är dagens motto.

image96
image98
image97
image95

Grå det nya svarta

image94

Rosa Converse skor

Converse skor finns det i alla möjliga färger och med alla möjliga mönster. Jag tänkte visa er en cool reklambild för ett par rosa converse skor som nog ni tjejer där ute skulle gilla. Bilden är så rosa det bara kan bli och jag gillar idén bakom bilden, deras tankegång, simpelt men smart.

Bedöm själva vad ni tycker.


image93

Helgens filmer

Dags att presentera de filmer jag såg under helgen. Totalt blev det fem filmer med blandad kvalité. Den bästa var nog Elizabeth - The Golden Age som jag och tjejen såg igår. Jag älskar historiska filmer på alla sätt och vis. Den sämsta var en film som hette Warbirds som handlade om "monsterfåglar" och kvinnliga piloter under andra världskriget. Ingen höjdare.

Nedan de filmer jag såg och betyg på dem så klart.


 image91  image92 image89 
 Döden på larvfötter  Saving Jessica Lynch Elizabeth - The Golden Age


 
Betyg: 2 av 5  Betyg: 2 av 5 Betyg: 4 av 5 

 image92  image90  
 Warbirds   Irene Huss - Den krossade tanghästen  


 
Betyg: 1 av 5  Betyg: 2 av 5  

Läs mer om filmerna på filmtipset.se och sätt era personliga betyg på de filmer ni sett.

Sexig belgisk (öl)reklam

Dags för lite sexig (öl)reklam för alla män där ute eller er som inte har något emot att den kvinnliga vackra kroppen används i reklamsyfte typ hela tiden. I och för sig borde ni vara vana nu, så här är samhället tyvärr.

Reklamen jag pratar om är för en belgisk sida Zatte Vrienden och öl och temat är tuff, stenhård sexig fotboll i leran. Njut av bilderna som är snyggt gjorda och läckra. Döm sedan vad ni tycker om reklam som alltid fokuserar på den kvinnliga kroppen vad det än gäller. Vad de gör reklam för vet jag inte, läste någonstans att det handlade om alkohol men det vet i fan om det stämmer.


image86
image87
image88

Steve Madden dockor

Hittade för ett tag sedan några riktigt coola reklambilder för klädföretaget Steve Madden som gör allt ifrån kläder, skor, handväskor, smycken till solglasögon.

Reklambilderna är en typ av tecknade dockor som har stora huvuden och där vare bild har ett litet tema för sig själv, t.ex. ena är coola motorcykelbruden på, andra är trailertrash bruden o.s.v.

Har aldrig hört talas om Steve Madden men bilderna är så fräcka så det är ett brott att inte visa er dem, så ta nu och njut av dem. Jag funderar på trycka upp dessa i större format och hänga upp någonstans hemma, så pass coola tycker jag de är.

    
  


Mest sökta termer senaste veckan - gummistövlar?

Tittar ni nedanför på listan på Mest sökta termer senaste veckan (från bloggportalen.se) så ser ni gummistövlar på plats 14. Liksom vadå gummistövlar? Varför söka på det, något som hänt eller så som är intressant, något jag missat totalt, att gummistövlar är det nya modet eller vad?


image78

Alla andra söktermer må jag förstå varför de är så högt upp men gummistövlar förstår jag inte även hur mycket jag funderar och försöker komma fram till varför. Kan det bero på att folk är så dumma att när de ser en udda term högt upp så söker de på det också i mån om att det är något saftigt och häftigt som hänt. Typ att någon dött av en gummistövel i huvudet, eller att någon tänder på gummistövelsex (finns det ens?).

Intressant värre är det i alla fall.

K-Lynn underkläder

Dags att visa lite mer reklam för underkläder. Ja ni har kanske märkt det, jag gillar underkläder, finns inget vackrare och sexigare än snygga/sexiga underkläder på ens tjej.

Denna gång kommer ni få se en kampanj som företaget K-Lynn Lingerie har haft i Mellanöstern. Den är väldigt provokativ för att vara en reklamkampanj i Mellanöstern. De kallar denna kampanj för "2nd skin underwear". Detta är nog precis vad man kan göra med underkläder i Mellanöstern som är en sådan strikt världsdel när det kommer till att visa upp hud och kvinnor i reklam och andra sammanhang.

Jag tycker bilderna är helt underbara och konceptet är helt fantastiskt. Istället för att visa sexiga halvnakna tjejer med snygga underkläder på sig har de skippat det och fokuserar på huden. Bra genomtänkt på tanke på att de lanserar underkläderna som det andra hudlagret så att säga.

Bedöm själva vad ni tycker om bilderna och sättet att visa upp underkläder på istället för det gamla vanliga.

De tre bilderna föreställer i ordning; bh, g-string, trosa


  

Agent Provocateur lyxunderkläder

Här kommer några helt underbart vackra och sexiga bilder från Agent Provocateur som är ett lyxunderklädesmärke. För er som bor i Stockholm har ni äran att ha möjligheten att köpa dessa underkläder i den butik som finns på Birger Jarlsgatan 9. Om jag var er skulle jag passa på, köpa något fint att ha på sig eller köpa något fint åt flickvännen.

Lite bakgrundshistoria om AP.

Joseph Corré and Serena Rees opened the first Agent Provocateur shop in December 1994, arousing a media frenzy usually reserved for superstars. The response was both exceptional and overwhelming!

Rees and Corré introduced their vision of lingerie avoiding the British prudery that insists on categorising anything to do with sex as sleazy or smutty. The aim was to create an availability of high quality designer lingerie with creative flair to stimulate, enchant and arouse both wearers and their partners.

Bilderna ni ska få se har temat cirkus och jag tycker personligen de påminner väldigt mycket om Moulin Rouge och det är ju aldrig fel. Bedöm själva vad ni tycker.


   
  

CALL ME PANTY reklamfilm

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser så dåliga reklamfilmer som denna nedan. Ni får titta på den och säga vad ni tycker. Längre ner hittar ni vad jag tycker om den.




Ok lite analys, eller försök till. För det första är själva idén lite rolig och den är humoristisk på sätt och vis även att det är en "bimbo" (fördomsfull jag vet men kan inte låta bli idag när det bloggas om stringjeans och diverse) som ligger med rosa stringtrosor på sig i sängen.

  • Första felet med hela reklamfilmen är väl att hon ligger naken, förutom då de rosa stringtrosorna.
  • Andra felet är att tjejen ser ut som en bimbo.
  • Tredje felet är att så vitt jag vet så är inte det kvinnliga könsorganet så högt upp så egentligen ligger hon och vibrerar sin nedre del av magen (typ) med mobilen.

  • Fjärde felet, vem fan ligger med högklackat i sängen? Porrfilms varning eller.


  •  

    Egentligen är det ett femte fel också för den tjejröst som pratar i filmen är allt annat än bra. Ska man göra reklamfilmer gäller det ha folk som utan brytning kan prata engelska. Nu blev allt bara så b-aktigt.

    Och ja denna reklamen har blivit förbjuden. Men tack vare Internet finns allt kvar.


    Stringjeans?? WTF

    Liksom "what the fuck" händer med modet idag. Hur kan någon normal människa tycka detta är snyggt? Jag är inte mycket för att blogga om mode men när det kommer mode som det här måste jag ändå reagera även om det är mycket negativt. Jag skulle dock gärna vilja se hur en reklamkampanj för dessa skulle se ut, vore väldigt intressant.


    image67 image68

    Vad säger ni där ute, skulle ni köpa dessa jeans? Hoppas verkligen ni svarar nej och jag hoppas verkligen inte detta mode kommer till Sverige. Tänk er själva alla "fjortisar" som kommer spring omkring med dessa jeans överallt. På t.ex. biblioteket, skolan, ICA o.s.v. o.s.v. Det går liksom inte.

    Inte nog med det, de är inte ens snygga. Visst idag är modet kanske inte så mycket bättre när man nästan ser hela häcken på människor istället, men detta är att gå lite långt i mina ögon.

    Supermans hiss

    Ni läste rätt, Superman har sin alldeles egen hiss, jag lovar det är sant. Tror ni mig inte? Titta lite längre ner på skärmen så ser ni hans hiss.


    image66

    Hubba Bubba tuggummi

    Kommer ni ihåg när ni var små och Hubba Bubba var det ultimata tuggummit att tugga. Man skulle självklart slänga i sig ett helt paket på en gång så det blev världens största tuggummi också. Det var tider det, får en att bli lite nostalgisk. Idag så vitt jag vet är inte Hubba Bubba lika populärt som då, kanske p.g.a. alla andra sorter som finns.

    Jag tänkte visa er en Hubba Bubba reklam som är helt underbar i mina ögon. De har tagit och satt en rund "boll" som ska vara ett tuggummi på andra produkters reklamaffischer. Idén är helt underbar och jag älskar att reklam få 3D former också inte bara 2D. Reklamer som dessa sticker ut och gör att vi konsumenter lägger märke till dem mer än bara en bild i mängden. Mer av detta.

    Har ni sett något liknande på stan eller så tipsa mig gärna om det.



    image65


    Tryck på bilden för att få se den i full storlek.

    Veckans filmer

    Dags att skriva dagens första inlägg kanske. Har varit upptagen hela dagen med att försöka skriva på min uppsats om Stockholmsutställningen 1897. Inte nog med det har jag fått nackspärr så det har inte direkt hjälpt pluggandet. Hoppas det är borta imorgon så jag kan sitta på skolan hela dan istället för hemma för det får man inget gjort och jag måste hinna checka lite mikrofilm också.

    Nog om det nu, låt oss titta på de få filmer jag sett under veckan. Det stämmer har inte blivit så många filmer som det brukar men här är de i alla fall. Enbart betyg kommer jag att visa, orkar inte med recensioner idag.

    image62  image63  image64 
    Guldkompassen  Bee Movie  Irene Huss - Tatuerad Torso 

    Betyg: 3 av 5
     
     Betyg: 2 av 5  Betyg: 2 av 5 

    Är även ni stora filmfantaster och gillar sätta betyg på filmer hoppa över till filmtipset.se och registrera dig.                   

    McDonald's reklampussel

    Sprang på en rolig interaktiv reklamposter för McDonald's förut idag hos I Believe in Advertising. Jag älskar interaktiva reklampelare där vi själva får vara delaktiga och inte bara titta på en stillbild. Mer sådant tycker jag då det gör reklamen mer attraktiv och mer godtycklig bland människor i största allmänhet.

    Som sagt McDonald's hade skappat en interaktiv reklambild som skulle försöka att promota deras Large Coffee for endast 1 Euro. Ingen aning om denna reklam sett dagens ljus i Sverige. Ifall den har det och någon har sett den säg gärna till var och när.


    image61

    Tryck på bilden för att få en större version av den.

    Idén bakom bilden är att man kan pussla på den och till slut blir ett pussel klart. D.v.s. du flyttar en bit eller fler om du har gått om tid och är lättroad. Helt underbart säger jag bara, mer av detta slag, gör oss delaktiga i reklamen på sätt och vis.

    Äcklar denna kvinna dig?

    Rubriken är syftet med en reklambild från Brasilien som ingår i en kampanj där man har använt en "mulligare" modell. Syftet med bilden är att få kvinnor att känna sig missnöjda med sin kropp och självklart därmed äta light yoghurt. Bilden hittade jag på Emes blogg.


     

    image60
    Tagline: Forget about it. Men's preference will never change. Fit Light Yoghurt.

    Bara deras tagline säger det mesta vad de vill få ut av bilden. Är detta ett bra sätt att göra reklam på? Jag vet så här är reklambranschen och samhället i övrigt att man lockar med "överviktiga" människor på bild och sedan gör reklam för någon light produkt.

    I detta fall tycker jag dock de har misslyckat totalt för kvinnan är både vacker och sexig när hon ligger på rosbädden. Sedan att taglinen helt förstör bilden och man direkt börjar tänka på motivet är vad de vill men att ha en kvinna som i mångas ögon är en normal kvinna är ett totalt misslyckande ifrån dem. Dock säger jag inte att de ska ha en "tjock" tjej på bilden för jag är emot all reklam där man försöker anspela på att tjejer är "större" än de borde och därmed bör de äta/dricka light produkter. Det är vedervärdigt i mina ögon. 

    Vad tycker ni själva om reklam som anspelar på att tjejer är "för" stora?

    Jimmy Choo reklam

    Dags för en liten reklambild så här innan dagens pluggande tar fart, eller jobbande för andra. Denna gång blir det en Jimmy Choo bild, mer modereklam för er tjejer där ute.

    Gillar denna bild mest p.g.a. hur det är gjord och hur tjejen på bilden smälter in i allt men ändå sticker ut som en modell ska göra, hon ska synas. Eller vad är det Tyra Banks jämt säger på Top Model? Jag hoppas verkligen det inte är riktig snö på flygplatsen för då måste hon frysa så mycket så det är ohärdligt tycker jag. Någon som vet vem modellen är? Gillar henne skarpt och kameran bara verkar älska henne.

    image59

    4 av 10 ogillar bloggreklam

    Enligt en artikel på Dagens Media ogillar fyra av tio bloggläsare, d.v.s. 42% reklam på en blogg och att det påverkar trovärdigheten i bloggar negativt. De poängterar dock att lika många inte har något emot reklam och det inte spelar någon roll för dem.

    Denna undersökning har pr-byrån Mahir gjort bland svenska bloggbesökare och Fredrik Pallin, vd på Mahir har detta att säga.

    - Sex procent tycker att trovärdigheten ökar med reklam på bloggen. De ser det som en kvalitetsstämpel att annonsörerna vill synas där.

    Vad tycker ni där ute, minskar trovärdigheten desto mer reklam en blogg har eller är ni en av de 6 % bloggbesökare som Fredrik Pallin säger.

    Mahir har genomfört undersökningen bland besökarna till 30 utvalda bloggar inom olika kategorier. 740 personer svarade på undersökningen.

    Personligen bryr jag mig inte så länge reklamen är bra integrerad på sidan. Vad jag däremot ogillar är smygreklam i inlägg där det är så uppenbart att personen i fråga bara gör reklam för en sak för hon/han får betalt för det. Ska man göra reklam VISA då att det är reklam, smyg inte med det.

    Där i ligger trovärdigheten för mig, spelar ingen roll vad det övriga innehållet i bloggen handlar om. Vill folk ha reklam och har skaffat sig det får de ha det så länge det är designmässigt snyggt på bloggen och inget mygel.

    Källa:
    Dagens Media


    Miu Miu mode

    Lite mer reklam och lite mode nu. Denna gång är det dags att titta på en bild för Miu Miu. Bilden är tagen ifrån kampanjen 2004, vår sommar. De två modellerna på bilden är Sonia Hulsman och Querelle Jansen. Det är p.g.a. av dessa två tjejer som jag på något vis gillar denna bild som inte direkt är en superbild, men tjejerna väger upp det med deras "tuffhet" i bilden.

    Vad gäller det bilden gör reklam för Miu Miu kläder/väska (solglasögon kanske också ingen aning om exakt vad Miu Miu gör) fungerar det väl, inte direkt jag tycker väskan eller kläderna är vidare snygga men jag är kille vad vet jag liksom. Förhoppningsvis finns det tjejer där ute som gillar detta mode som är 4 år gammalt dock.

    Mer modereklam kommer att komma och då gamla bilder och kampanjer först och främst. Det som händer idag ser vi ändå tillräckligt av överallt.

    Vad tycker ni själva om bilden nedan?

    image58

    Chupa Chups klubbor

    Dags för lite läckra reklambilder så här inpå sovdags. De bilder ni kommer att få ta del av nu är på Chupa Chups, d.v.s. godisklubbor. Kanske inte så vanliga i Sverige men desto mer populära i andra länder. Visst de finns i Sverige men kanske inte överallt tyvärr.

    Jag bara älskar dessa bilder och färgerna de använt sig av bara läskar en. Blir sugen på en klubba direkt även att jag inte äter godis. Vilken är er favorit? Min är den röda helt klart.

    image55

    image56

    image57

    Retro Converse

    Dags för lite mer reklambilder och ännu mer skor. Denna gång är det för Converse och konceptet är retrostilen där de gjort två illustrationer som föreställer 1960-tal, med basket temat. Riktigt snygga och påminner lite om Kalles Kaviar på något vis och det är aldrig fel i mina ögon.

    Vad tycker ni ska det var retro Converse skor eller de nya hippa med alla olika färger och mönster?

    image53

    image54

    iPod örhängen

    Visst låter det udda men fräckt, iPod örhängen? Vem skulle inte vilja ha sådana om man nu hade hål i öronen. Dock kommer den första tanken. Lite dyrt slösa ett par iPod hörlurar för att skapa ett par örhängen.

    Idén är cool och därav vill jag visa upp den. Inovativa idéer har jag alltid gillar och älskar när folk kommer på nya udda saker som förmodligen kan sälja som smör i solen.

    image50


    image51

    Förbjuden reklam - Priceless Visa

    Dags för ännu en förbjuden reklamfilm som inte sett dagen på många TV-apparater där ute. Denna gång är den en reklamfilm för Visa Mastercard.

    Filmen är helt underbar och slutklämmen på den riktigt rolig. Den är inte så snygg gjord och så men det spelar ingen roll för det är själva storyn som är det intressanta. De kör en s.k. "priceless" som varit väldigt populärt över Internet på bilder.

    Se för er själva och säg vad ni tycker, rolig eller tråkig?


    D&G - Dolce & Gobana underkläder

    Här kommer lite ögongodis för er tjejer där ute så här inpå gå och sova tiden. Aldrig fel få lite "eye-candy" innan man kryper ner under sitt varma täcke.

    Detta var en reklamkampanj som D&G gjorde med det italienska fotbollslandslaget vid VM 2006. Bara njut för er som gillar sexiga killar och snygga kalsonger.
     
    image47

    image48

    image49

    Bianco Footwear - skoreklam

    Mode var visst populärt, folk strömmande in till bloggen så lika bra fortsätta på temat lite. Dags för en ny reklambild och denna gång ifrån Bianco Footwear och nu pratar vi skor. Skor som tjejer älskar att shoppa och ha massvis av, jag vet tjejen är likadan som många andra där ute.

    Denna gång bara en bild och jag skulle nog säga att bilden är lite "creepy" på sätt och vis men ändå riktigt snygg och cool. Döm själva gott folk.

    image47

    Älskar posen tjejen har och händerna (fötterna) är bara udda men coola. Gillar den svart/gråiga tonen med bilden och så hennes vita hår som höjer helheten på bilden.

    Francesco Biasi väskor

    Jag är inte så mycket för modereklam men ibland hittar jag några snygga genomtänkta reklambilder, koncept som är värda att uppmärksamma. En sådan är en gammal reklam för Francesco Biasi väskor.

    Bilderna är väldigt vackra och idén är inte direkt originell men ändå på något vis intressant och passar på något sätt produkten. Även att man har en vacker "halvnaken" kvinna på bilderna lägger man ändå märke till väskan och det är vad vi som konsumenter ska lägga märke till. Som sagt inget originellt men ändå ett bra och smart koncept.

    image40

        

    Virgin Music - Guess the band

    Dags för dagens reklambild. Varit i skolan hela dagen och försökt jobba på min uppsats, har väl gått så där så känns bra att få komma hem och ge er dagens reklambild istället.

    Idag har jag hittat en reklambild för Virgin Music vid namn Guess the band. Denna bild är riktigt rolig att sysselsätta sig med ett tag, för vad som är syftet bakom den är att ni ska försöka hitta så många olika kända band som möjligt på bilden. Försök er även på att gissa till er det mest kända.

    image39
    Klicka på bilden för en större version av den.

    Var det för svårt? I så fall hoppa över och titta på "facit" här

    Alex Fischer träskulptur

    Låt oss avsluta måndagen med en träskulptur av den tyska konstnären Alex Fischer. Riktigt cool träskulptur tycker jag, synd om trädet men det överlever. Tänk er komma vandrande i denna skog och se en fotboll mitt i trädet, undra vad man skulle tänka.

    image38
    Vill ni se mer av Alex Fischer så hoppa in på hans hemsida där han har mer träskulpturer och mycket annat.

    Schweppes Burst reklamfilm

    Ännu en underbar reklamfilm med vacker musik och vackra bildsekvenser. Den är så härligt rofylld att man bara myser när man ser på den. Bara ta och njut under en och en halv minut nu gott folk.



    Advertising Agency: George Patterson Y&R, Melbourne, Australia

    Sony Foam City reklamfilm

    Bara njut av musiken och färgerna och önska ni fick uppleva något lika roligt och underbart, jag lovar jag önskar jag var där i alla fall. Se reklamfilmen den talar för sig själv.



    Checka även Sony's sida för mer information

    Pepsi access reklam

    Reklam är ofta väldigt tråkiga av sig och helst då reklambilder, d.v.s. icke interaktiva reklamer som vi ser på stan och liknande. Mer innovativt tänkande tycker jag reklambyråer ska sträva efter och till min förtjusning har BBDO, Toronto just gjort detta med deras Pepsi Access reklam.

    Vad BBDO har gjort är en reklambild, cirka 100 styckna som fanns (tror ej de finns kvar) på tunnelbanorna i Toronto och Vancouver. Vad BBDO gjorde var som sagt en interaktiv reklam(bild) där man som tittare kan vara interaktiv med bilden genom att plugga in sina mp3 hörlurar och få en 30 sekunder lång musiksnutt från t.ex. Gnarls Barkleys "Crazy", 12 olika låtar fanns det på de olika "bilderna". Se bild nedan.

    image37

    Ett helt underbart koncept och innovativt som sagt fler reklambyråer borde eftersträva, att göra något utöver tråkiga bilder som man bara kan njuta av med blicken. Skulle funka utmärkt i Stockholm t.ex. men som jag läste på adgoodness av några av de som kommenterade kanske det inte skulle fungera så bra på t.ex. New Yorks tunnelbana där det typ alltid är fullproppat med folk. Blir lite svårt stanna i kaoset och lyssna på en liten tune.


    LEGO - underbart koncept

    Jag hittade dessa reklambilder gjorda för LEGO hos adgoodness och direkt blev jag förälskad. Lego som är en underbar leksak och något som fler barn i dagens samhälle borde leka med och inte bara vid deras Playstation eller Xbox 360. Lego är och kommer alltid vara ett underbart koncept.

    Jag låter bilderna tala för sig själva men jag älskar dem, de är så genialiskt gjorda och tanken bakom dem är så väldigt orginellt.

    image34

    image35

    image36

    Agency: FCB Johannesburg
    Photographer: Gerard Turnely
    Director: Brett Morris
    Copywriter/Art Director: Lance Vining
    Art Director: Charles Foley
    Awards: Grand Prix-Cannes Lions International Advertising Festival


    Popkonst - pop art

    Popkonsten uppstod i mitten på 1950-talet i England och fick ett stort uppsving i USA under 1960-talet. Några framträdande konstnärer, är bl a Andy Warhol, Jasper Johns , Roy Lichtenstein och David Hockney. Popkonsten tog ofta inspiration från massproducerade konsumtionsvaror och utgick från den framväxande masskulturen. Film, reklam, science fiction, popmusik och amerikanska massproducerade konsumtionsvaror togs som arbetsmaterial för den nya konsten, och en ny "förbrukningsestetik" presenterades.

    Vi alla har nog hört talas om Andy Warhol och sett hans konst men alla de övriga popkonstnärerna kanske vi inte har sett så mycket av. Jag tänkte därmed visa er lite popkonst idag från olika konstnärer som vissa av er kanske sett och en del av er inte.

    Roy Lichtenstein (Amerikan 1923-1997)

      
    * Vicki - 1964              
    * Whaam! - 1963       
    * The Melody Haunts my Reverie - 1965


    Andy Warhol (Amerikan 1928-1987)

      
    * Gold Marilyn Monroe - 1962
    * Campbell's Tomato Soup - 1962
    * Hammer and Sickle - 1976


    James Rosenquist (Amerikan 1933-)

     
    * Marilyn - 1974
    * Mariner Speed of Light - 1999


    Edward Ruscha (Amerikan 1937-)

        
    * Compass - 1990
    * Large Trademark with Eight Spotlights - 1962
    * Standard Station - 1966
    * Double Standard - 1969


    Richard Hamilton (Engelsman 1922-)

     
    * Interior II - 1964
    * Swingeing London III - 1972


    Där fick ni ta del av några av de stora popkonstnärerna världen skådat. Förmodligen kända konstverk för er som är insatta i popkonst men för er andra hoppas ni


    Dagens reklambild - Playboy

    Denna vecka kommer ni att få ta del av olika reklambilder som jag på något vis tycker antingen är intressanta eller bara vackra och snygg. Jag kommer inte säga så mycket om bilderna utan ni får själva tycka och tänka som ni vill av dem. Dock längre fram när jag har mer tid över har jag tänkt att mer analysera vissa reklambilder med olika metoder men det får bli när jag har avslutat min historieuppsats om Stockholmsutställningen 1897.

    Den första reklambilden (är två bilder) denna vecka är hämtad ifrån Tyskland och Playboy. Tycka vad man vill om Playboy men ibland gör de snygga reklambilder och en cool tanke bakom dem.

    image18


    image19

    Erotic MS Office XP reklam - banned

    Här är den första i raden förbjudna reklamfilmer som jag tänkte visa upp. Reklam är underbart och något som jag är väldigt intresserad av.

    Det första klippet får tala för sig själv tycker jag, det enda jag vill säga är att jag tycker den är helt underbar och den stämmer så väl både för det den gör reklam för men även vanlig livet.


    Smirnoff Red Line reklam 2007

    Här får ni ta del av en helt underbar reklamfilm gjord av Smirnoff Vodka. Älskar att de slopat tjejen de hade under deras förra reklamserie och istället gjort något unikt tycker jag. Vill inte förstöra för er innan ni sätt den så istället för prata på här tycker jag ni kan se reklamfilmen och göra en egen uppfattning.

    Jag älskar den i alla fall, vacker, härlig och man får en liten historieåterblick av Ryssland också.



    Se hela filmen här

    Surrealistisk-Psyk konst - Sarah Joncas

    Jag har gått och förälskat mig i en helt för mig okänd surrealistisk konstnär vid namn Sarah Joncas och detta tackar jag Stylissimo för som kom från ovan och visade mig något underbart. Sarah är blotta 21 år gammal och från Kanada men redan har hon haft flertalet konstutställningar. Nedan tänkte jag visa lite ur hennes konst som jag tycker är underbar.

        
        


    Hoppa gärna in på Sarahs egen sida Tea Party Girl och beundra hennes konst. Vem vet kanske du också förälskar dig. Jag vet en person som kommer förälska sig i alla fall och det är min tjej, när hon väl kommer hem och får se dem.

    Helgens filmer

    Jag älskar film i alla slags former och i helgen har jag hunnit med att se på tre nya filmer med blandad kvalité om man säger så. Efter varje helg (även att helgen inte är slut ännu) tänkte jag visa vilka filmer jag sett under helgen och under veckan om jag orkar med det också. Vissa veckor kan det bli en hel del filmer.

    Först ut i fredags var filmen Senior Skip Day.

    image5


    Om Senior Skip Day:

    Adam Harris är extremt kär i Cara. Problemet är att Cara är den mest populära tjejen i skolan. Men Adam ser en stor chans genom att hålla en fest på Senior Skip Day ska han försöka ragga på henne, men allt går inte som planerat.

    Highschool film så det skriker om det. Unga snygga tjejer som gärna visar upp hud, och så killar man kan idiotförklara så fort de öppnar munnen men ändå gillar tjejerna dem.

    Denna film var ingen höjdare direkt men jag gillar highschool filmer på något vis, vet inte varför men har alltid tyckt de är ok och ibland har man tur och ser någon riktigt rolig och bra. Jag gav filmen 2 av 5 på filmtipset.se

    -------------------------------------------------------------------

    Den andra filmen i helgen såg jag igår och det var 3 10 To Yuma.

    image6


    Om 3:10 till Yuma:

    I Arizona i slutet av 1800-talet har den ökände och laglöde Ben Wade tillsammans med sitt hårda gäng av tjuvar och mördare förpestat livet för Southern Railroad. När Wade tillfångatas erbjuder sig en krigsveteran från inbördeskriget, Dan Evans, att överlämna honom levande till "3:10 to Yuma", ett tåg som ska föra mördaren till sin rättegång. På vägen börjar Evans och Wade, båda från olika världar, vinna varandras respekt, men med Wades gäng efter - och faror bakom varje vägkrök - blir uppdraget snart en våldsam resa mot varje mans öde.

    Denna var riktigt bra och en riktig grabbfilm om man säger så. Western + Action kan inte gå fel eller? Nej den var riktigt bra och Russell Crow och Christian Bale var lysande. Det enda negativa jag kan hitta är att det kanske blev lite väl mycket dödande som kändes onödigt.

    Jag valde att ge 4 av 5 på denna film på filmtipset.se

    -------------------------------------------------------------------

    Jag avslutade lördagsnatten med att se på Cleaner.

    image7


    Om Cleaner:

    Den före detta polisen Tom har sadlat om och städar bland annat upp brottsplatser när han dras in i en intrig där alla är misstänkta och ingen är att lita på. En studie i extrema närbilder och kontrasten mellan svart blod och vita lädersoffor ramar in en mörk historia. En vackert filmad neo noir som bör betraktas som Renny Harlins comeback och ambitiösa Eva Mendes totalt tredje film på årets festival

    Ännu en dussinfilm i mängden av alla filmer Hollywood slänger ut men på något sätt tyckte jag den höll en hög klass. Kanske detta beror på att jag gillar Samuel L Jackson. Har inte så mycket att säga om filmen förutom att gillar man Samuel L J så ska man definitivt se filmen. Eva Mendes däremot gör ingen höjdarroll men hon är vacker och det räcker kanske för vissa?

    Betyd 3 av 5 mäktade filmen med på filmtipset.se

    -------------------------------------------------------------------

    Detta var de tre filmer jag orkade med under helgen. Vem vet kanske jag ser mer nästa helg och självklart kommer jag nämna dem och se en kort beskrivning.

    Övriga filmer under veckan:
    Lars and the Real Girl
    Min brors flickvän
    Paranoid Park

    Se upp för Photoshop Express

    Förre några veckor sedan lanserade Adobe en beta-version av det kostnadsfria Photoshop Express. Det är en enkel bildredigeringsapplikation som körs i din webbläsare. Det kostar inget att annsluta sig och man får hela 2 GB lagringsutrymme utan någon som helst kostnad. Detta låter helt underbart ansåg nog många men tyvärr för alla er som skaffat detta har ni delat med er av rättigheterna till alla de bilder ni laddat upp.

    Det luktar Facebook över hela situationen, ännu ett känt företag som "stjäl" dina rättigheter för de bilder som du äger.

    I användaravtalet finns denna lilla passus:
    "...you grant Adobe a worldwide, royalty-free, nonexclusive, perpetual, irrevocable, and fully sublicensable license to use, distribute, derive revenue or other remuneration from, reproduce, modify, adapt, publish, translate, publicly perform and publicly display such Content..."

    Låter inte så bra att man ger Adobe en worldwide, royalty-free, nonexclusive o.s.v. rätt till dina bilder. Lyckligtvis för alla er som har skaffat detta eller planerar att göra det så har Adobe fått upp ögonen för situationen och säger själva att de var omedvetna om denna passus i användaravtalet.

    I ett inlägg på Adobes egna forum erkänner man att avtalet "antyder saker som vi aldrig skulle göra med ert innehåll". De säger även att deras jurister arbetar på en ny version av licensavtalet.

    image4

    Om ändå Facebook skulle inse sitt "misstag" också. Vi ska vara glada Adobe ser över problemet direkt.

    Vad tycker ni för övrigt om så kallade rättighetsavtal över Internet där sidor som Facebook äger era bilder?

    Källa:
    CAP&Design

    Spritreklam - Smirnoff

    Reklambilder gjorda för spritprodukter är enligt mig oftast de vackraste reklambilder som finns. Först och främst har flaskor som alkohol oftast förvaras i en underbar vacker form som tilltalar mig estetiskt. Det är sällan jag sätt spritreklamer som är fult gjorda, i alla fall när det kommer till stora märken.

    Jag tänkte visa er en av mina favoritbilder på Smirnoff, den är underbart vacker och sensuell.

    image3

    Det som tilltalar mig med denna reklambild är hur flaskan ställs i centrum trots att den är så liten i storlek jämfört med den nakna tjejen. Tjejen som är fullt naken men sensuellt visar så mycket som är tillåtet har en underbare pose på bilden som för en att tänka på gymnastik. Att hon inte visar ansiktet höjer det estetiska i bilden tycker jag och gör att fokus fortfarande ligger på flaskan och inte tjejen.

    Själva texten "Smirnoff - Pure Beauty" är inget utöver det vanliga när det kommer till reklamtext men den säger vad bilden visar och färgsättningen på texten är densamma som på smirnoff flaskan. Den röda sensuella färgen men med en liten ljus ton igenom.

    Den stela gråvita bakgrunden är perfekt skapad för bilden och jag kan inte mer än älska denna bild varje gång jag tittar på den.

    Fler reklambilder kommer att komma och fler på alkohol då de lägger ner tid för att skapa bra bilder.

    Gratis flygbiljett - Norwegian

    Vill även du ha en gratis flygbiljett från flygbolaget Norwegian (fd FlyNordic) så ska du bege dig till Norrmalmstorg och vem vet kanske du lyckas få en flygbiljett någonstans gratis. Du slussas direkt till Arlanda så bäst du är beredd på att åka på stört.

    Vad tycker ni om denna slags marknasdföring? Risk för slagsmål eller vad tror ni?

    Norwegian svarar själva på denna fråga som Dagens Media har ställt.

    image3



    Är det några slagsmål?

    - Nej, stämningen är jättebra. Och jag har aldrig varit med om att så många människor stannar under ett event. Alla stannar när våra vandrande informationspelare delar ut information. Det är superroligt.


    Läs vidare

    Prisad troskampanj - Libresse

    För inte så länge sedan gick Libresse ut med en kampanj som Prime låg bakom att konsumenter själva kunde designa egna trosor. Nu har denna kampanj fått ett pris för mest kreativa bidrag under kategorin e-PR. Detta pris fick de på internationella pr-föreningen IPRAs Golden World Awards.

    Nedan ser ni vinnartrosan.

    image2


    En trosa ni skulle tänka er köpa? Som kille tycker jag den är fin men kanske inget utöver det vanliga i dagens trosmarknad. Men jag skulle inte ha något emot om min flickvän använde dessa, så vem vet kanske jag överraskar henne och köper dem åt henne.

    Vill ni läsa mer om de 90.000 designade trosorna hos Libresse ska ni hoppa hit till Dagens Media

    Källa:
    Dagens Media

    RSS 2.0