Äcklar denna kvinna dig?

Rubriken är syftet med en reklambild från Brasilien som ingår i en kampanj där man har använt en "mulligare" modell. Syftet med bilden är att få kvinnor att känna sig missnöjda med sin kropp och självklart därmed äta light yoghurt. Bilden hittade jag på Emes blogg.


 

image60
Tagline: Forget about it. Men's preference will never change. Fit Light Yoghurt.

Bara deras tagline säger det mesta vad de vill få ut av bilden. Är detta ett bra sätt att göra reklam på? Jag vet så här är reklambranschen och samhället i övrigt att man lockar med "överviktiga" människor på bild och sedan gör reklam för någon light produkt.

I detta fall tycker jag dock de har misslyckat totalt för kvinnan är både vacker och sexig när hon ligger på rosbädden. Sedan att taglinen helt förstör bilden och man direkt börjar tänka på motivet är vad de vill men att ha en kvinna som i mångas ögon är en normal kvinna är ett totalt misslyckande ifrån dem. Dock säger jag inte att de ska ha en "tjock" tjej på bilden för jag är emot all reklam där man försöker anspela på att tjejer är "större" än de borde och därmed bör de äta/dricka light produkter. Det är vedervärdigt i mina ögon. 

Vad tycker ni själva om reklam som anspelar på att tjejer är "för" stora?

Kommentarer
Postat av: Elin [ n e v n a r i e n ]

hahahaha det hade jag velat se! :P

2008-04-24 @ 11:58:40
URL: http://nevnarien.se/
Postat av: Aiila

haha,, jag hålelr med om att de har misslyckats! jag tykcer bilden såg härlig, sexig och vacker ut :D herregud...

2008-04-24 @ 13:25:21
URL: http://aiilas.blogg.se
Postat av: S t y l i s s i m o

Det var verkligen smaklöst och ansvarslöst just för att reklam har så stor påverkan på folk, speciellt yngre människor. Det är säkert lättare för vuxna kvinnor att ignorera dumma reklamer som denna, men yngre tjejer kan nog må riktigt dåligt av att se sån här skit. Tror att huvudsyftet med den här reklamen är att provocera, skapa debatt, och på så sätt få extra publicitet.

/Essi

2008-04-25 @ 09:58:26
URL: http://stylissimo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0