4 av 10 ogillar bloggreklam

Enligt en artikel på Dagens Media ogillar fyra av tio bloggläsare, d.v.s. 42% reklam på en blogg och att det påverkar trovärdigheten i bloggar negativt. De poängterar dock att lika många inte har något emot reklam och det inte spelar någon roll för dem.

Denna undersökning har pr-byrån Mahir gjort bland svenska bloggbesökare och Fredrik Pallin, vd på Mahir har detta att säga.

- Sex procent tycker att trovärdigheten ökar med reklam på bloggen. De ser det som en kvalitetsstämpel att annonsörerna vill synas där.

Vad tycker ni där ute, minskar trovärdigheten desto mer reklam en blogg har eller är ni en av de 6 % bloggbesökare som Fredrik Pallin säger.

Mahir har genomfört undersökningen bland besökarna till 30 utvalda bloggar inom olika kategorier. 740 personer svarade på undersökningen.

Personligen bryr jag mig inte så länge reklamen är bra integrerad på sidan. Vad jag däremot ogillar är smygreklam i inlägg där det är så uppenbart att personen i fråga bara gör reklam för en sak för hon/han får betalt för det. Ska man göra reklam VISA då att det är reklam, smyg inte med det.

Där i ligger trovärdigheten för mig, spelar ingen roll vad det övriga innehållet i bloggen handlar om. Vill folk ha reklam och har skaffat sig det får de ha det så länge det är designmässigt snyggt på bloggen och inget mygel.

Källa:
Dagens Media


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0